Klient ma zawsze rację. Zdjęcia na potrzeby reklamowe

Fotografia użytkowa w znaczący sposób odbiega od fotografiki, czyli fotografii artystycznej. Celem zdjęć użytkowych jest jak najlepsze zaprezentowanie obiektu. Przyjmując, że fotografowany jest mały przedmiot dla sklepu internetowego, należy skupić się na jego detalach. Klient nie tylko powinien widzieć przedmiot, ale także wiedzieć czemu on służy. Zdjęcie to także informacje, które są zobrazowane. Podobnie schemat wygląda przy fotografii prasowej. Czytelnik mający załączone zdjęcie do artykułu musi mieć zobrazowane miejsce, osobę lub przedmiot będącym podmiotem omawianego tematu. Publikując reportaż, warto zilustrować bohatera treści artykułu. Fotografia artystyczna to przede wszystkim wizja autora, metafora, inne spojrzenie na świat, przedmioty lub problemy. Gra światła, kolorów i pomysłów. Różnice między fotografiką a zdjęciami użytkowymi są ogromne.

Zdjęcia przedmiotów na potrzeby użytkowe

Fotografowanie zegarków, biżuterii na potrzeby sklepów internetowych nie są żadną sztuką. Produkt musi zostać zaprezentowany nie tylko ładnie, ale także szczegółowo. Panie, które są bardzo wymagającymi klientami, chcą wiedzieć jakich rozmiarów są kolczyki, pierścionek. Rozwiązania są dwa. Zdjęcia studyjne mogą zostać wykonane przy użyciu namiotu bezcieniowego, w którym umieszczamy na białym lub czarnym tle obiekt zdjęć.

Zdjęcia w każdym detalu ukażą kolczyki, naszyjnik lub pierścionek, ze względu na bliską perspektywę. Zdjęcia przedmiotów wykonane w namiocie nie posiadają odbić innych przedmiotów i postaci człowieka. Innym rozwiązaniem jest prezentacja produktów na modelu, który jest punktem odniesienia do efektu całościowego, związanego z przeznaczeniem fotografowanego przedmiotu. Z drugiego typu zdjęć płynie znacznie więcej informacji dla potencjalnego klienta. Osoba oglądająca omawiany typ drugi zdjęć, wyobraża sobie walory estetyczne, rozmiary produktu i poprawnie określa realne parametry. Niestety, ale w tym wypadku wymagana jest niemal perfekcja w oddawaniu kształtów, kolorów, a fotografika, która zniekształca, zmusza do myślenia, interpretuje, nie sprawdzi się. Klient ma pewne oczekiwania, a z całą pewnością nie jest to interpretacja. Zdjęcia przedmiotów to zupełnie inna kategoria fotografii.

W krzywym zwierciadle wnętrz

Wnętrza także są obiektem fotografii użytkowej. Kupno, sprzedaż domu bazuje na przekazie wizualnym. Jakie elementy są najważniejsze, jeśli celem jest fotografia wnętrz? W tym wypadku warto usunąć z kadru zbędne detale szpecące całość. Ukazanie całości jest najważniejszym aspektem fotografowania wnętrz. Poza usunięciem zbędnych detali uwagę należy skierować na zniekształcenia obiektywu. Szalenie istotne jest zachowanie proporcji, aby piony zostały pionami, a poziomy poziomami.

W tym elemencie najważniejsza jest perspektywa, ponieważ fotografowanie z góry pozwoli uzyskać leprze piony. Poza zachowaniem pionu i poziomu ważny jest rozmiar. Obiekty znajdujące się bliżej obiektywu, będą wyglądały na większe niż te znajdujące się w znacznej odległości. Następnym istotnym detalem jest ogniskowa obiektywu, im szersza ogniskowa, tym większe zniekształcenia wychodzą na zdjęciu. Zawsze centrum zdjęcia jest mniej zniekształcone niż jego obrzeża.

Odwrócenie celu zmienia charakter zdjęć

Charakter zdjęć zmienia się, kiedy cel fotografowania jest także inny. Fotograf wykonujący zdjęcia studyjne, przedmiotów, gdy tematem jest fotografia wnętrz, może dać ujście swojej ekspresji uczuć, jeśli celem fotografowania są emocje same w sobie. Wydobywanie ze zdjęć własnej interpretacji, własnych emocji, spojrzenia na temat jest nie tylko wskazane, a wręcz konieczne. Pięknym przykładem zdjęć studyjnych jest sesja Arkadiusza Branickiego, której tematem były znaki zodiaku. Modelka pozowała do zdjęć typu nagość zakryta. Znak koziorożca został wykonany w pozycji klęczącej, wspartej na dłoniach. Długie, lśniące włosy modelki uczesane zostały w poroże. Tło zdjęć było białe, ale dzięki ustawieniom oświetlenia i przesłony, zdjęcia oddały szarość, grafit i jego odcienie. Zabieg przyniósł piorunujące wrażenie, gdyż gra światła i szarości uwypukliła każdy mięsień modelki. Jest to autorski pomysł Arkadiusza Branickiego, który zdecydowanie promuje fotografikę.