Zdjęcia reklamowe z modelem czy bez?

Rozwój mediów elektronicznych przyczynił się do przeniesienia znacznej części handlu ze sklepów stacjonarnych do sklepów internetowych. Wzrosło przez to zapotrzebowanie na zdjęcia reklamowe. Szereg produktów prezentowany w witrynach internetowych, olbrzymie przydrożne plakaty oraz zdobienie zdjęciami dużego formatu witryn sklepowych jest już zjawiskiem powszechnym w reklamie.

Fotografia modeli modeli, a prezentacja produktów

Tworzenie oferty reklamowej na podstawie sesji zdjęciowej jest wielowymiarowe. Zdjęcia reklamowe to fotografia modeli i produktów. Po pierwsze model nie może odkuwać uwagi od prezentowanego produktu. Ubranie, zegarek czy biżuteria zawsze muszą znajdować się na pierwszym planie. Często spotykaną praktyką jest odchylanie lekko rękawa, aby uwidocznić prezentowany model czasomierza. Zdjęcia robione są w dużym przybliżeniu, pokazują tors, głowę, a na pierwszym planie jest ręka podpierająca podbródek z zegarkiem. Podobnie sytuacja wygląda przy prezentacji biżuterii. Zdjęcia modelki wykonane z dalszej perspektywie, nie ukarzą w pełnej okazałości prezentowanych kolczyków lub naszyjnika. Pozy, które przyjmowane są przez modelki, zorientowane są na demonstrowanie produktów.

Lekkie ocieranie się dłonią o szyje, wyraźnie wskazuje na bransoletę lub kolczyki. Delikatne zwrócenie dłoni na dekolt sugeruje naszyjnik albo delikatną zawieszkę. Zdjęcia wykonywane do katalogów często nie prezentują w pełni twarzy modela. Jest to zabieg celowy, który ma zorientować uwagę potencjalnego klienta na produkt. Perspektywa zdjęć zmienia się w przypadku większych towarów. Ubrania, samochody stanowią dużą powierzchnię zdjęcia, gdzie model bardziej naturalnie staje się tłem. Zdjęcia ubrań demonstrowanych na modelach wykonywane są w studiu lub plenerowo. W przypadku zdjęć studyjnych wystarczy dobre białe, neutralne tło, odpowiednie oświetlenie i ujęcia w różnych pozycjach, aby oddać produkt. Sesje plenerowe są znacznie trudniejsze. Warunki atmosferyczne wpływają na światło, rzecz bardzo istotną w fotografii.

Częstą praktyką jest zmiana ustawień nie tylko ustawień aparatu, ale także oświetlenia znajdującego się dookoła modela. Model także reaguje na warunki atmosferyczne. Wiele godzin na mrozie sprawia, że skóra reaguje gęsią skórką, rumieniami oraz zmianą kolorystyczną, co wpływa znacząco na jakość zdjęć. Fotografia modeli to także czynnik ludzki, o którym nie wolno zapominać.

Produkt sam w sobie – zdjęcia przedmiotów

Zdecydowanie łatwiejszą sesją do wykonania jest sesja samego produktu. W przypadku małych przedmiotów takich jak zegarek lub pierścionek wystarczy mały namiot bezcieniowy, cztery lampy, odpowiednie białe tło i aparat. Wpływ czynników takich jak zmienne światło dzienne, czy temperatura zewnętrzna nie odgrywają większej roli. Inną zaletą prezentacji samego produktu jest bliska perspektywa i wykonywanie zdjęć techniką makro. Aparat ma możliwość wydobycia najdrobniejszych szczegółów. Zegarek posiadający tachometr (dodatkowe małe tarcze) będzie doskonale pokazany na zdjęciu z bliskiej perspektywy.

Klient będzie miał możliwość dokładnego zapoznania się nie tylko ze stroną wizualną zegarka, ale także z jego funkcjonalnością. Dla prezentacji produktów wykorzystuje się także technikę „ducha”. Polega ona na ustawieniu przedmiotu na pałączku lub podstawce w nienaturalny sposób. Podczas obróbki zdjęcia podstawka lub pałąk są usuwane cyfrowo. Przedmiot sprawia wrażenie, jakby sam stał, co w naturalny sposób jest niemożliwe. Zdjęcia reklamowe samych produktów mają wiele zalet. Uwaga skupiona jest wyłącznie na przedmiocie.